Sinema sektöründe Ustasız Usta olarak tanımlanan Ömer Lütfi Akad’ı fotoğrafları ve filmleriyle anıyoruz.

Sergi görselleri Sinema Tarihçisi Burçak Evren’in özel arşivinden kendisi tarafından derlenmiştir.

Ömer Lütfi Akad kimdir?

Kendi halinde resimle, edebiyatla, şiirle ilgilenen biriyken Hürrem Erman’ın ısrarıyla “uzaktan yakından alakasının olmadığı” sinemaya adım atan Lütfi Akad, temelleri çeyrek asır önce atılmasına rağmen kayda değer bir gelişme yaşamayan Türk sinemasını “Tiyatrocuların” tekelinden çıkartarak bir devrime imza attı. Her bir karesini önceden resmettiği Vurun Kahpeye (1949) ve Kanun Namına (1952) filmleriyle sinemayı tiyatro sahnesinden alıp ait olduğu yere, sokağa indiren ve ona yeni bir kişilik kazandıran Akad’ın öncülüğünü yaptığı dönem, Yeşilçam’ın doğuşu anlamına da geliyordu.

“Hiçbir filmim bana tam tatmin sağlamadı” diyerek kendi filmlerinin en sert eleştirmenine dönüşen Akad, içine doğduğu dönemin teknik imkanlarının da etkisiyle, sabit planlardan oluşan, az hareketten ve kesmeden müteşekkil bir sinema dili yarattı. Kamerayı hareket ettirmek yerine oyuncuları kadrajın içinde dolaştıran ve onları kameraya belli bir mesafede tutan Akad,“derinlemesine mizansen” kullanımıyla sade bir üslup tutturdu, hiç değişmeyen soğukkanlı diliyle gündemi hızla değişen Türkiye’nin nabzını tuttu.